Individuele begeleiding

Tijger-7129357Small

Individuele begeleiding

Het thema ‘grenzen stellen’ is een van de hoofdthema’s in onze individuele begeleiding,  met name voor leidinggevenden. Veel mensen leren hierin zichzelf permissie te geven om hun eigen ruimte in te nemen – en dus ook permissie om (naar anderen toe ) de grens te stellen. Anderen schieten juist door in hun confrontaties en leren om dit respectvoller te doen.

Voorbeelden van begeleidingsvragen die wij krijgen:

  • “Confronteren heb ik echt nodig in het begeleiden van mensen. Ik merk dat ik het nog steeds moeilijk vind om mijn emoties dan in goede banen te leiden. Ik vind: mensen mogen best zien dat ik boos of verdrietig bent. Maar het moet niet in de weg zitten. Ik wil MOOI boos zijn. Als ik confronteer moet ik mij vaak  heel erg inhouden, merk ik in mijn stem en aan mijn buik. Dan ben ik mijzelf niet, dat voelt niet lekker. Ik wil van deze dubbelheid af.”
  • “Ik heb moeite om te durven confronteren. Ik vind het ook lastig om kwetsbaar te zijn, ik weet dat dat er ook bij hoort. Ik vind het belangrijk om verhoudingen  goed  te houden. Wanneer moet ik mezelf laten zien, wanneer stellig zijn en ‘zakelijk’ omgaan met anderen? En: hoe kan ik mezelf over die hobbel trekken? Het zit ‘m bij mij op (gebrek aan) durven, maar ook op de aanpak: wat is de beste manier?”
  • “Ik krijg vaak terug dat ik erg direct ben, te kort door de bocht.  Ik heb het zelf niet altijd in de gaten. Ik wil leren het zo te brengen dat de ander het makkelijker aan kan nemen. Ik wil leren hoe ik tactischer en diplomatieker kan handelen in bepaalde situaties èn mezelf kan blijven.”